Chutná ranní energie

Neohodnoceno
 
 
Dostupnost Skladem
0 Kč / ks    
Kód produktu BLO37
Kategorie blog
 

Chutná ranní energie

Od Magi | 19  

Dnešní článek bude o chutné ranní energii aneb unikátní snídani s nízkým glykemickým indexem a energií na celé dopoledne.

Co ale vůbec znamená glykemický index a proč je dobré sledovat jeho hodnoty u různých potravin? Pro koho je dobré skládat si jídelníček s nízkým GI a pro koho zase s vyšším?

Glykemický index je hodnota, která průměrně uvádí, jak moc konkrétní potravina zvyšuje hladinu cukru v krvi. Tento údaj ovšem není hodnotný jen pro diabetiky nebo ty, kteří k ní mají predispozice, ale také pro sportovce či při redukčních dietách.

  • Špatně sestavený jídelníček s přemírou nevhodných potravin (ty s vysokým GI nevyjímaje) je jednoduchou cestou k získání diabetu 2. typu, kardiovaskulárních chorob, permanentnímu pocitu únavy, rychlému stárnutí buněk a dalším civilizačním chorobám. Naopak jídelníček, poskládaný z potravin s nižším glykemickým indexem, udrží naše tělo plné energie na mnohem delší dobu. A mimo jiné, po potravinách s vysokým glykemickým indexem máme velice brzy hlad.
  • Potraviny, které neobsahují sacharidy, nemají na hladinu krevního cukru žádný vliv. Zajímáme se tedy o tzv. jednoduché či složité (komplexní) sacharidy.

GI

Cornflakes, burisony (GI 85). Cukr (GI 70), med (GI 90). Banán, hrozinky (GI 65). Jablko, pomeranč (GI 30–35). Hořká čokoláda, třešně (GI 20–25). Vlašské ořechy (GI 15).

  • Jednu z nejvyšších hodnot GI mají brambory. Je ovšem zajímavé, že také záleží na zpracování - brambory pečené v troubě mají hodnotu GI kolem 100, ovšem brambory vařené ve slupce mají GI 50, tedy poloviční :).

Hlavním zdrojem vysokého GI, tedy zdrojem velkého množství škrobů, jsou především brambory, těstoviny, obiloviny, vločky a rýže. Ovšem ani ty nemůžeme vyřadit ze svého jídelníčku, protože se jedná o hlavní palivo pro mozek, který spotřebuje až 25% všech přijatých sacharidů. Další, kdo ocení vysokou hodnotu GI, jsou ti, kteří se snaží přibrat nebo nemají chuť k jídlu. A pak také sportovci a aktivní lidé, kteří potřebují okamžitý zdroj energie.

  • Dlouhodobě bychom se ovšem potravinám s vyšší glykemickou hodnotou měli vyhýbat a zaměřit se na stravu z tzv. složitých/komplexních/pomalu stravitelných sacharidů. K snídani proto oproti běžným zastaralým radám nevolte ovesné vložky, ale spíše pohanku, chia semínka, jáhly apod. Celozrnný chléb (GI 55) spíše než pšeničný (GI 85).

Díky takové snídani budeme mít energii na celé dopoledne a nepřepadne nás vlčí hlad hodinu po snídani. Snídaňové směsi od firmy Iswari mají GI menší než 40 a jsou tak vhodné jak pro diabetiky, tak pro redukční diety.

Samozřejmě človek musí přihlédnout i k jiným hodnotám potravin, nejen k výšce glykemického indexu. Zajímejte se o vitamíny a minerály, ty jsou totiž naším základním stavebním materiálem! :) Acai, zelený ječmen, maca i moruše mají nejen nízký GI, ale také spoustu antioxidantů, vitaminů, minerálů a stopových prvků. U těch zejména oceňuji sušení mrazem, tzv. lyfiolizaci, což je nejkvalitnější způsob konzervace, díky kterému si ovoce zachovává svou opravdovou chuť i nutriční hodnoty, narozdíl od běžného sušeného ovoce, které je plné cukru a siřidel. Buďme vybíraví, jsme přeci to, co jíme :).

Na internetu lze jednoduše najít tabulky, ve kterých stačí vybírat ty potraviny, které mají hodnoty GI nejlépe pod 55.

A aby to neznělo všechno příliš složitě, Iswari nám to zjednodušili svou snídaňovou směsí - nasypat do misky a přidat jogurt, zalít vodou nebo mlékem a připravit chutnou kaši.

Z příchutí mě zaujala především varianta mango+baobab, mladý ječmen+banán a také konopný protein+lucuma. Na své si přijdou i milovníci neobvyklých chutí u varianty maca+moruše+jahoda, acai+jahoda+banán a nebo čokoholici ve směsi nepražené kakao+lucuma nebo chia+kakaové boby.

Tak vzhůru do nízkoglykemického experimentování! :)

shutterstock_93876214

 

O autorovi
pr
S naprosto dětskou bezprostředností hodlá měnit svět k lepšímu. Ať už sdílením a šířením zdravého životního stylu, přírodní kosmetiky a nebo veganství. Šálků svého čaje má opravdu nespočet. Ilustrace, focení, design, cestování, ekologie, skládání hudby, psaní článků, vaření... Magi je pro testování kosmetiky na sobě, miluje naši planetu a je to taková moderní hipízačka s občas zvráceným smyslem pro humor.

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Přidat komentář
Nevyplňujte toto pole:
 
Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.